Mummy Gee's Choc. Powered by Blogger.
RSS

CORNFLAKES CLUSTER @ CORNFLAKES CHOCOLATE


Salam Ramadhan untuk semua readers. Dah masuk hari ke-6 kita berpuasa. Dah buat biskut raya ke? Emm...tak buat, main tunjuk2 je. Kenapa tak buat sendiri? Oven tak ada camana nak buat biskut raya.... okey2 kalau itu masalah uols hari ni Mummy ajar cara paling mudah nak buat kuih raya, tak perlu oven tak perlu microwave dan yang sewaktu dengannya. Guna je peralatan yang ada kat rumah. Resepi yang tersangatlah sempoinye tapi memang sedap, bukan budak2 jer suka tapi emak bapak budak pun suka.

Bahan2 dia pun senang dan nak dapat dan tak perlu nak timbang2 berapa gram berapa ml dan sebagainya. Semua main anggaran je...bahan dia  cornflakes 1kotak, coklat semi-finished (klu guna cooking chocolate manis sangat tapi kalau tak ada semi-finished choc tibai je la labu....), apa2 kekacang yang uols suka dan dried fruit.

Masa nak buat pun sekejap je. Semalam Mummy buat lepas sahur, alah tak sampai sejam dah siap pun. Bukan buat untuk raya pun, saja buat untuk makan2. Untuk raya punya seminggu dua nanti baru Mummy buat.


Choc block dipotong2 kecil

Cornflakes dan kekacang. Mummy cuma ada almond nib je dalam simpanan so guna apa yang ada je. Almond nib tu bakar sekejap biar rangup...ops lupa lak tak de oven camana nak bakar??? Jangan risau...ambik kuali dan goreng tanpa minyak dalam kuali dalam 5-10 minit (sampai rangup)

Cairkan coklat

Tuang dalam campuran cornflakes dan kekacang

Gaul2kan

Make sure semua cornfkales tercover

Masukkan dalam paper cup kecil2. Lagi comel kalau paper cup tu warna choc gak, so presentation lagi menarik. Mummy guna je apa yang ada kat rumah.

Hiaskan mengikut kreativiti anda, boleh tabur dengan choc rice warna warni, bread crumb, kelapa kering atau hias dengan white choc. Mummy hias ngn white choc jer.

Cairkan white choc dan masukkan dalam piping beg. Tak ada piping beg? Jangan risau, ambil apa2 plastik beg yang ada (plastik beh Tesco, K4 semua tu boleh guna. Masukkan coklat dalam beg dan ponjotkan dia. Potong halus kat hujung.

Buat zig-zag atas cornflakes tu

Dah siap... biarkan sejuk dan coklat membeku. Masukkan dalam bekas kedap udara.

Untuk sekotak cornflakes (Mummy guna jenama Nestle) boleh dapat dalam 180 biji. Beli cornflakes biasa je tak payah yang bermadu sebab bila dah salut choc cornflakes tu jadi lagi manis. Kalau sebiji dalam 40 sen (Mummy survey2 sikit tengok ada yang jual sampai 60 sen sebiji) so kalau 180  biji dah RM72. Congak2lah sendiri bertapa jimatnya kalau uols buat sendiri resepi yang sempoi ni. Selamat mencuba!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment